Bernát, Felícia

Hídlap

A négymilliót is megközelítheti az utasszám az esztergomi vasútvonalon

Az utóbbi évek jármű- és pályafejlesztéseinek, a felújításoknak, az új motorvonatok beszerzésének, a menetrendszerűség növekedésének, a szolgáltatási színvonal javulásának köszönhetően egyre népszerűbb a vasúti közlekedés a Budapest vonzáskörzetében élők körében is.

2015-ben 7, 2016-ban 7,2, tavaly 8 millióan, idén az első 11 hónapban pedig 8,7 millióan vették igénybe a vasutat a székesfehérvári vonalon, a MÁV-START pedig – az utasok igényeihez igazodva – a 2018-as nyári menetrendben a korábbihoz képest sokkal több járatot indított a Balatonhoz, illetve a tó mellől a főváros felé, így ezen a szakaszon is további forgalomnövekedés tapasztalható.

A fejlesztések gyümölcse az esztergomi vonalon is beérett: itt az év végére a négymilliót is megközelítheti az utasszám, miközben a menetrendszerűség is kiemelkedő, mintegy 96 százalékos. Összehasonlítva 2017 és 2018 hasonló időszakát, kijelenthető, hogy egy év alatt félmillió utassal, azaz 16 százalékkal emelkedett a kötöttpályás közlekedést választók száma a 2-es számú vonalon, így az utasszám év végére eléri a 3,8–3,9 milliót. Ezen adatokban ráadásul nincsenek benne a jogszabály alapján díjmentesen utazók (65 év felettiek, 6 év alattiak, határon túli magyarok, díjmentesen utazó diákcsoportok), valamint a fővároson belül Budapest-bérletet használók.

Az elmúlt három évben a MÁV-START utasszáma országos viszonylatban mintegy 4 millióval nőtt, a növekedés leginkább a nagy elővárosi forgalmat lebonyolító szakaszokon kiugró. A szolgáltatási színvonal emelése a jövőben sem áll meg: a vasúttársaság a legnagyobb forgalmú elővárosi vasútvonalakon (a Budapest–Vác–Szob és a Budapest–Cegléd–Szolnok vonalakon) KISS emeletes motorvonatokat állít forgalomba 2019 végétől. Az új járműbeszerzések révén az elővárosban szinte teljes mértékben modern motorvonatok szállítják majd az utasokat. A vasúttársaság a Kelenföld–Százhalombatta és a Budapest–Hatvan vonalszakasz teljes felújítása után azt várja, hogy stabilabb, kiszámíthatóbb lesz a menetrend, és a nagyobb pályasebesség révén csökken majd az elővárosi vonatok menetideje, az átmeneti kényelmetlenségek után pedig magasabb színvonalú szolgáltatást vehetnek igénybe az utasok és az áruszállító vasúti társaságok.

MÁV Magyar Államvasutak Zrt.

Advertisements