Frigyes

Hídlap

Tizenhárom milliárdból épülhet meg az esztergomi gátrendszer első szakasza

Több mint 13 milliárd forintból építheti meg a Kötiviép’b Közép- Tisza Vidéki Vízépítő és Telekommunikációs Kft. az esztergomi árvízvédelmi rendszer első ütemét – írja a napi.hu. A beruházás eredményeként többek között a Prímás-sziget is árvízmentes övezetté válik.

2013-ban minden eddiginél legnagyobb árhullám vonult le a Dunán. A térség lakossága egy emberként fogott össze, hogy megmentsék Esztergomot a hömpölygő áradattól. A vízügyi szakemberek a Kis-Duna sétány mellett folyamatosan figyelték a szivárgásokat, félő volt ugyanis, hogy megreped a gát. A vízszint tovább emelkedett mindaddig, amíg június 8-án le nem zárták a Mária Valéria hidat (az élményfürdő előtt elhaladó és a hídra vezető Táncsics Mihály utcát is elöntötte a víz!).

A rekordot jelentő árvizet a szemközti Párkányban szinte nyugodt szívvel szemlélték, köszönhetően annak, hogy évekkel korábban gátat emeltek a folyó partján. El is hangzott, hogy az esztergomi oldalt is hasonló védművet kellene építeni, különben további katasztrófákra kell számítani.

2017-ben a Mária Valéria híd pillérénél építették meg a tervezett gát néhány méter hosszúságú prototípusát, amelyet később elbontottak. Azóta folyamatosan napvilágra kerültek újabb információk, sőt látványterveket is bemutattak. 2019 tavaszán aztán újabb mérföldkőhöz érkeztünk.

A napokban hirdették ki a nyílt tender eredményét, amelyen a Magyar Vakond Út és Építőipari Kft., a HSP Hídépítő Speciál Építőipari Kft, a Dömper Kft. és a projektet elnyerő Kötiviép’b Közép- Tisza Vidéki Vízépítő és Telekommunikációs Kft. indult. A napi.hu portál szerint a beruházást a Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program (KEHOP) finanszírozza, a nyertesnek elsőként kiviteli terveket kell készíteni, majd csak ezután végezhetik el a munkákat.

Az előzetes információk szerint a Prímás-sziget csúcsától a Palkovics pad irányába mintegy 1,46 kilométer hosszúságban árvízvédelmi védművet, míg a sziget alsó részén 919 méter hosszan töltést építenek. A Kis-Duna torkolatánál árvízkaput, míg a mellékág másik végén beeresztő műtárgyat építenek a mederbe. Úgy tudjuk, hogy a táti út is mentesülhet az időszakos elöntések alól, hiszen a Kenyérmezei-patak és a Kis-Duna közötti szakaszon is töltést emelnek. Remélhetőleg a grandiózus beruházás megépítéséig nem vonul le újabb jelentős árhullám a folyón.

(Fotó: dorog-esztergom-idojarasa.hu)

  • Szalagkorlátnak ütközött egy autó Lábatlanon

    Szalagkorlátnak csapódott egy gépkocsi július 17-én, szerdán késő este a 10-es számú főút lábatlani szakaszán. Az 57-es kilométerszelvényben történt balesethez a nyergesújfalui hivatásos tűzoltók mellett a mentők is kiérkeztek. Információink szerint az ütközés következtében megsérült a sofőr.

    Hídlap
  • Két nap alatt fél tonna halat fogtak a sárisápi horgászversenyen

    498 kilogramm fogtak ki a sárisápi horgásztavon megrendezett 48 órás páros horgászverseny résztvevői, akik éjt nappallá téve küzdöttek a dobogós helyezésekért. Az első helyet 87,75 kilogrammos teljesítménnyel a Turi Attila – Pulai Krisztián páros végzett.

    Hídlap
Advertisements