375 új, a korábbinál strapabíróbb, korszerű jegykiadó automatát szerez be a MÁV-START, emellett pedig az online jegyvásárlási lehetőségek is megújulnak. Utánajártunk és kiderült, hogy az új berendezésekből jut néhány darab a térségünk találhatóvasútvonalakra is.
A vasúttársaság hosszútávon elkötelezett az utasok igényeinek maradéktalan kielégítése mellett: ennek egyik lépéseként helyezik üzembe az új automatákat a budapesti főpályaudvarokon és az elsővárosi állomásokon, megállóhelyen – olvasható a vállalat sajtóközleményében. A trendeket követve száz berendezés kizárólag bankkártyás fizetésre lesz alkalmas, a többinél készpénzzel és kártyával is fizethetünk. A már meglévő 178 automatát is fejlesztik, az elővárosi vonalak mellől leszerelt eszközöket a módosításuk és karbantartásuk után vidéki állomásokra, a balatoni vonalakra és megyeszékhelyekre telepítik át. A beszerzés összköltsége az eszközökkel és kiegészítő költségekkel együtt 4,6 milliárd forint, amit saját forrásból finanszíroz a MÁV-START.
A hírekkel kapcsolatban megkerestük a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságát. A válaszlevélben azt írják, hogy a Nyugati pályaudvaron összesen 27 automatát vehetnek igénybe az utasok, melyből 13 csak bankkártyát fogad el, míg a többinél kártya mellett készpénzzel is fizethetünk.
Ezeken kívül a Budapest-Esztergom vasútvonalon 25 új automata telepítését tervezik. Az elképzelések szerint minden állomásra és megállóhelyre 1-1 készpénzes és bankkártyás fizetésre is alkalmas készülék kerül. Kivételek természetesen most is vannak, hiszen Aquincumnál és Esztergomnál 3-3 készüléket helyeznek el, melyből 2-2 vegyes, míg 1-1 csak bankkártyás fizetésre alkalmas.
Az Almásfüzítő-Esztergom vonalon utazók csak a két végponton találkozhatnak új berendezésekkel, a köztes állomásokon és megállóhelyekre most biztosan nem telepítenek jegykiadó eszközöket.
A Budapest-Vác-Szob (70-es) vonalon 25 darab automata van jelenleg, és összesen 66 darab lesz. Ezek közül 44 készpénzes és bankkártyás fizetésre is, 22 pedig csak bankkártyás fizetésre lesz alkalmas – igaz, ez az adat tartalmazza a Nyugati pályaudvart is.
Az új, modernebb készülékeket távfelügyeleti rendszerrel látják el, vandálbiztosak, antigraffiti-bevonattal rendelkeznek és ellenállnak az időjárásállóak is. Ennek ellenére 28 esőbeállót is telepítenek, így megóvhatják a gépeket a csapadéktól.
Az automaták a kezelőfelület mellett egy további képernyőt is tartalmaznak, amelyen információkat, reklámokat, illetve havaria helyzeti közleményeket is megjelentetnek majd. A berendezések rendelkeznek vonalkód-leolvasóval is, így akár a megvásárolt bérlet utáni számlát is ki lehet nyomtatni rajtuk.
Hallottunk már olyat, hogy az automaták meghibásodtak és mivel az adott helyen nem volt pénztár, ezért az utazóknak a szerelvényen tudták csak megváltani a menetjegyüket. A Kommunikációs Igazgatóság azt is leszögezi, hogy ha a berendezés nem működik és nincs más lehetőség jegyváltásra az állomáson vagy megállóhelyen – ergo nincsen jegypénztár – akkor pótdíj nélkül a kalauztól vehetünk jegyet.
Ezzel szemben, ha rossz az automata, de van pénztár, mi pedig mégis a vonaton próbálunk meg jegyet venni, akkor csak pótdíjjal juthatunk csak hozzá. Tehát már nem lehet, illetve nem érdemes eljátszani az „épphogy elértem a vonatot” és hasonló eseteket, mivel egy jóval többe kerülhet az utazásunk a kelleténél.
(Borítókép: turizmus.com)