Adalbert

Hídlap

Hosszabb ideig szünetelhet a vasúti közlekedés Nagymaros és Szob között

Június 17-én délben, majd este is kő- és sárlavina zúdult le a Szent Mihály-hegyről a Budapest-Vác-Szob vasútvonal vágányaira a Dömösi átkelés nevű megállóhely közelében. A MÁV tájékoztatása szerint a második omlás a 12-es főutat is járhatatlanná tette. A vonatforgalom bizonytalan ideig szünetel a szakaszon.

Hirdetések

A vasúttársaság rendszeresen geodéziai felméréseket végeztetett a fokozottan védetté nyilvánított tájvédelmi területen, és már korábban felvette a kapcsolatot az érintett Ipoly Erdő Zrt.-vel és a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatósággal, keresve egy egységes, végleges beavatkozás lehetőségét. Az egyeztetések alapján folyamatban van a hegyoldal további erózióját megakadályozó beavatkozás tervezésének előkészítése.

Lezárták a 12-es út egyik szakaszát is. (Kép: Waze.hu)

Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a MÁV szakemberei csütörtökön megvizsgálták a szerdai földcsuszamlás által okozott károkat a 12-es főúton és a vasúti pályán. Még tart a helyzet elemzése, hamarosan pedig el is készülhet az ideiglenes helyreállításhoz szükséges erőforrások, gépek felmérése és az ehhez szükséges ütemterv.

A vasúttársaság igyekszik a lehető leggyorsabban elvégezni a helyreállítást, de így is hosszú időbe telhet, mire újra indíthatják Nagymaros és Szob között a vasúti közlekedést. A vonatforgalom szerdai leállítását követően a vasúttársaság pótlóbuszokat rendelt a Nagymaros és Szob, valamint a Szob és Zebegény közötti szakaszokra. A 12-es főút lezárása miatt a buszok hosszabb útvonalon közlekednek, emiatt nagyobb eljutási idővel kell számolni a Nagymaros és Szob között utazóknak. Budapest és Nagymaros között nem okoz számottevő késéseket az északi vonalszakasz lezárása.

A szerdai esőzés egy kilométernyi szakaszon öntötte el sárral, kövekkel a vasúti pályát a Dömösi átkelésnél. Mintegy 70 méteren a vágány alatti töltés több helyen károsodott, az ágyazatot kimosta a hegyoldalról lezúduló víz. Az omlások során mintegy 800 köbméternyi, 10-50 centiméteres darabokból álló kőtörmelék került a vasúti pályára. A 40-60 fokos meredek hegyoldalon nincs aljnövényzet, a fák törzse között a kopár, csapadéktól fellazult, földes-köves felszín látható, így akadály nélkül moshatta le az eső a MÁV Zrt. vagyonkezelésű területen kívüli hegyoldalt.

A drasztikusan megváltozott időjárási körülmények következtében egyes heves esőzések alkalmával 10-20 perc alatt akár egy havi csapadék is érheti a Szent Mihály-hegy déli oldalát. A hegyoldalról szerdán lezúduló sár- és kőgörgeteg percek alatt megtölthette a kiépített görgetegfogó fal mögötti teret, így a fal már nem tudta ellátni funkcióját.

A terület hegy felőli, erózióra hajlamos része Natura 2000-es és fokozottan védetté nyilvánított tájvédelmi körzet, amire kiemelten figyelni kell a végleges beavatkozás tervezésénél.

A vasúttársaság nem jogosult saját hatáskörben intézkedést hozni a további hegyomlások elkerülése érdekében, ezért már tavaly felvette a kapcsolatot a terület vagyonkezelőjével (Ipoly Erdő Zrt.), valamint természetvédelmi kezelőjével (Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság), keresve, hogy milyen átfogó beavatkozással akadályozható meg a hegyoldal további eróziója.

Az egyeztetések alapján folyamatban van a szükséges beavatkozás tervezésének előkészítése, mely a hegyoldal bevédésére, azaz a probléma forrásának mérséklésére koncentrál.

(Forrás és képek: mavcsoport.hu)

Hirdetések
  • Ittas sofőr szenvedett balesetet Dorog külterületén

    Lesodródott az útról és a menetirány szerinti jobb oldali vízelvezető árok végén lévő betonszegélynek ütközött egy autós még szeptember 25-én, pénteken 21 óra 30 perckor – közölte a rendelkezésre álló információk alapján a police.hu.

    Hídlap
  • Facsemetéket ültettek el Zebegényben

    „Fontos, hogy a köznevelés a tanórákon kívül is a természetvédelmet szolgálja” – mondta az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) parlamenti államtitkára a Pest megyei Zebegény településfásítási programjának megnyitóján.

    Hídlap