László

Hídlap

Vízre bocsátották Erebét, az új kitűzőhajót

Erebe névre keresztelték azt az új kitűzőhajót, melyet július 9-én, csütörtökön bocsátottak vízre Nyergesújfalunál. A jármű több fontos szerepet tölt majd be: egyrészt a biztonságos dunai közlekedési útvonal kijelölésénél, de jégzajlás idején és nagy mennyiségű uszadék érkezésekor is bevethetik majd.

Hirdetések

– A hajósoknak is nagyon nagy élmény, hogy Magyarországon gyártott hajó kerül vízre, nekem pedig külön öröm, hogy a magyar állam egy magyar középvállalkozástól rendelték meg a kitűzőhajókat – mondta el a helyszínen dr. Völner Pál, a térség országgyűlési képviselője.

A politikus – aki egyben a Magyar Hajózási Országos Szövetség elnöke – örömét fejezte ki, hiszen Erebe és „testvérei” helyben készültek és a három jármű legyártása is bizonyítja, hogy a magyar emberek munkája mekkora teljesítményt jelent.

Az Igazságügyi Minisztérium parlamenti államtitkára ismertette: azért is fontos, hogy elkészült a három új vízi jármű, mert az elődeik az elmúlt évtizedek alatt igencsak elhasználódnak. Legutóbb a nyolcvanas évek végén volt példa arra, hogy kitűző- vagy jégtörő hajót kereszteltek, illetve bocsátottak vízre Magyarországon.

A július 9-én felavatott Erebe úgynevezett uniós CEF-program, magyarul Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz-program keretében készült el két testvérével együtt. A már említett hajó és az április végén vízre bocsátott Luppa, valamint a Rezét egy-egy dunai mellékág nevét viseli. Egyébként ezeken a nagyobb méretű víziút fenntartó járműveken kívül három kicsi, gyorsjáratú hajó átadása már megtörtént. Utóbbiak kisebb kaliberű beavatkozások esetén vehetők igénybe. A 3 db új hajó összköltsége 5,273 millió euró, míg a 3 kisebb társaié 1,557 millió euró lesz.

A hagyományokhoz híven pezsgővel keresztelték meg Erebét, sőt ahogy mindig, most is egy hölgy volt a névadó.

Az üveg összetört, ami jó szelet és szerencsés utat jelent a vízen.” – mondta Siklós Gabriella, az OVF szóvivője, a büszke keresztanya.

Ezután vízre tették a 24,86 méter hosszú, kétszer 232 kW teljesítményű Erebe-t, melynek tervezett holtvízi sebessége 20 kilométer/óra. Mivel a Duna hazai szakaszán működő vízügyi Igazgatóságok munkatársainak esetenként több napon át folyamatosan szolgálatban kell állniuk a hajókon, az Erebét is úgy alakították ki, hogy megfelelő mennyiségű ivóvizet, üzemanyagot és eszközt lehet tárolni rajta. Ezen kívül a kormányállása előtt egy nagyméretű, 32 m2-es munkatér is helyet kapott, kiegészítve egy 2 tonna teherbírású daruval.

Lábdy Jenő, az OVF műszaki főigazgató-helyettese a helyszínen elmondta: a hajó úgy végzi a munkáját, hogy bizonyos időközönként végi halad a hajózó úton és az elúszott/sérült bójákat kicseréli, vagy a helyére rakja, nagyobb árhullám és jégzajlás előtt pedig begyűjti azokat, hogy ne sodorja el a víz. Az Erebe hajótestének alsó részét bordó színt kapott: Lábdy Ernő ezzel kapcsolatban megjegyezte, hogy olyan festékkel festették le, amivel a nagy sarkvidéki jégtörőket szokták.

A vízre helyezés után a meghívott vendégek, köztük dr. Völner Pál és Láng István, az Országos Vízügyi Főigazgatóság főigazgatója is a hajó fedélzetére lépett. Az eseményen egyébként jelen volt Dr. Hoffmann Imre közfoglalkoztatási és vízügyi helyettes államtitkár is.

A kitűzőhajókról általánosságban:

A kitűzőhajók alapfeladata az, hogy bóják kihelyezésével – kitűzésével – kijelöljék a vízmélység szempontjából biztonságos vízi útvonalat a hajóközlekedés számára. Emellett jeges ár, vagy nagyobb mennyiségű uszadék érkezésekor is fontos szerephez jutnak -, ezért az új hajó orr-részét is úgy alakították ki, hogy a legkomolyabb jégzajlásnak is ellenálljon: a dupla bordázatú, 10mm-es acéllemezekkel megerősített hajóorr a jármű teljes hosszának mintegy ötödét teszi ki!

Az úgynevezett kisvizes időszakokban, tehát aszály idején pedig a lapos kialakítású hajófenéknek és kis merülésüknek köszönhetően bevethetőek ott is, ahol a nagyobb hajók már megfeneklenének.

(Forrás: OVF/Hídlap)

Hirdetések

  • Tűzoltók hozták le a Zebegénynél megsérült túrázót

    Kirándulás közben megsérült turista lementéséhez kérték a katasztrófavédelem segítségét csütörtökön délután Zebegény feletti hegyekben – közölte a Pest Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság. A kirándulót a terepviszonyok miatt csak gyalogosan lehetett megközelíteni.

    Hídlap
  • Zöldfelületet fejlesztettek Párkányban

    Párkány városa a SLOVNAFT, a. s. és az Ekopolis Alapítvány által meghirdetett Zöld oázisok program 14. évfolyama keretén belül valósította meg a „Zöldet a központba, életet a városba” elnevezésű pályázatát – olvasható a felvidéki város honlapján.

    Hídlap