Vilhelmina

Hídlap

Zöld Busz Program: hibrid járművekre cserélhetik az esztergomi buszokat

„Kedves Esztergomiak! Polgármesteri programom szerves részét képezte az a vállalás, amely szerint a Magyar Kormánnyal a Zöld Busz Program részeként, alacsony padlós, hibrid technológiájú buszokra cserélünk minden helyi járatú buszt – közölte Hernádi Ádám polgármester a programmal kapcsolatban.”

Hirdetések

Esztergom polgármestere a közösségi oldalán ismertette, hogy a Zöld Busz Program célja a helyi közösségi közlekedésben résztvevő autóbusz-állomány cseréje a hazai buszgyártás ösztönzésével, az üzemeltetett buszok átlagéletkorának, a buszos közlekedés károsanyag-kibocsátási értékeinek és fenntartási, üzemeltetési költségeinek csökkentése, továbbá az utazási szolgáltatások minőségének javítása.

Pénteken megtörtént az első lépés ebben az ügyben, hiszen a Zöld Busz Demonstrációs Mintaprojekt keretein belül az Innovációs és Technológiai Minisztérium és Esztergom városa együttműködési megállapodást kötött.

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter pénteken Zalaegerszegen közölte, hogy a következő tíz év alatt a városi buszállomány fele cserélhető le kormányzati és európai uniós források felhasználásával minimális karbonkibocsátású elektromos autóbuszokra.

A nagyvárosok számára meghirdetett Zöld Busz Program elindítása kapcsán hangsúlyozta: a közlekedés, mint a legnagyobb szennyezőanyag-kibocsátó ágazat zöldítése alapvető eleme, hogy teljesüljön a párizsi klímamegállapodásnak megfelelő vállalás, az Európai Unió és így Magyarország is klímasemlegessé váljon 2050-ig.

A magyar kormány határozata alapján 2022-től a 25 ezer lakosúnál nagyobb városokban már csak emissziómentes autóbuszokat lehet üzembe helyezni, ezek beszerzését a kormány anyagilag is támogatja.

A miniszter kifejtette: az EU vállalta, hogy az 1990-es szinthez képest 80-95 százalékkal csökkenti a széndioxid-kibocsátást. Ebben Magyarország kifejezetten jól áll – uniós szinten a kilencedik – azzal, hogy tavaly év végéig 32 százalékkal csökkentette a kibocsátást miközben a gazdaság jelentősen nőtt.

Zalaegerszeg, 2020. augusztus 14. Hernádi Ádám, Esztergom polgármestere, Mészáros Attila, Székesfehérvár, Ulrich Attila, Nyíregyháza alpolgármestere, Szita Károly, Kaposvár polgármestere, Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, Balaicz Zoltán, Zalaegerszeg, Papp László, Debrecen, Szarvas Péter, Békéscsaba polgármestere és Homoki Tamás, Kecskemét alpolgármestere (b-j) egy elektromos busz elõtt a Zöld Busz Program elindítása alkalmából tartott zalaegerszegi rendezvényen a ZalaZone Jármûipari Tesztpályán 2020. augusztus 14-én. A magyar kormány határozata alapján 2022-tõl a 25 ezer lakosúnál nagyobb városokban már csak emissziómentes autóbuszokat lehet üzembe helyezni, ezek beszerzését a kormány anyagilag is támogatja. MTI/Varga György

Idén fogadta el a parlament a klímavédelemről szóló törvényt, a kormány bejelentette klíma- és természetvédelmi akciótervét, ezek tartalmazzák a közlekedés zöldítését. Az alacsony vagy nulla kibocsátású elektromos buszok használata mellett a kormány támogatja a tisztán elektromos meghajtású személygépkocsik vásárlását is – ismertette Palkovics László.

A kormány 10 év alatt 36 milliárd forint támogatást biztosít elektromos meghajtású autóbuszok vásárlására, az eredetileg tervezett 20 százalékos támogatásnál akár nagyobb mértékű hozzájárulással is. A következő európai uniós költségvetési időszakban célzottan is nagyobb összeget kap a közlekedés zöldítése, ami a hazai kormányzati támogatással együtt lehetővé teszi, hogy 10 év alatt a magyar buszállomány felét le lehet cserélni.

A Zöld Busz Programnak az is célja, hogy megerősítsék a magyarországi buszgyártást, szeretnék elérni, hogy a gyártásban elérje vagy meghaladja a 60 százalékot a hazai részarány. Erre minősített buszgyártói kört is létrehoznak, amelynek pályázatára július végéig nyolc hazai és külföldi gyártó jelentkezett – fejtette ki a miniszter.

Kaderják Péter, az ITM energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára arról számolt be, hogy a nyolc magyar várossal és egy régióval most induló Zöld Busz Programban 800-800 millió forintot biztosítanak Debrecen, Kaposvár, Kecskemét, Békéscsaba, Székesfehérvár, Esztergom, Zalaegerszeg, Nyíregyháza, valamint a Mátrai Hőerőmű térségében a zöldbuszos mintaprojekt elindítására, illetve buszok beszerzésére. Debrecennel a megállapodást már aláírták legalább 12 elektromos busz megvásárlására.

Kaderják Péter közölte: a Zöld Busz Program 2020-21-es forrásaira október 15-én írnak ki 4,2 milliárd forint keretösszegű pályázatot, amellyel elektromos meghajtású buszok beszerzéséhez nyerhetnek támogatást önkormányzatok és a helyi közlekedést biztosító közszolgáltatók.

(Forrás: MTI/Hernádi Ádám közösségi oldala)

(Borítókép: Hernádi Ádám közösségi oldala)
(Cikkben szereplők képek: Hernádi Ádám közösségi oldala, illetve MTI/Varga György)

Hirdetések
  • Felavatták a lábatlani látogatóközpontot

    Szeptember 18-án, pénteken avatták fel a lábatlani Dunamente Ökoturisztikai Látogatóközpontot, melyet a Komárom-Esztergom Megyei Önkormányzat támogatói döntésének köszönhetően, a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) keretében létesítettek.

    Hídlap
  • Győzelemmel kezdte a szezont az Esztergom

    Nagy hajrával, 36:35-re legyőzte az Esztergomi Vitézek RAFC csapata az FTC U22-es gárdáját az NB II-es bajnokság nyitófordulójában. Az Északi csoportban szereplő alakulat a következő bajnokiját Salgótarjánban játssza.

    Hídlap