Vilma

Hídlap

Világító kerékpárúton tekerhetünk Esztergomban

Az utóbbi évek legragyogóbb kísérleti útépítési projektje valósulhatott meg az Eurovelo 6 kerékpárút Duna-menti szakaszán Esztergom térségében – közölte Instagram oldalán a Magyar Közút Nonprofit Zrt. A képek magukért beszélnek: a világító burkolat elég látványos.

Hirdetések

Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára szerdán az M1 csatornán közölte, hogy ezzel a különleges technológiával elsőként az Eurovelo6 nemzetközi kerékpárút hazai, Komárom-Esztergom megyei két kilométeres szakaszán épül tesztút.

Hat különböző helyszín telepítik azt az anyagot, amely nappal képes magába szívni és tárolni a napfény által gerjesztett fényenergiát, melyet az éjszaka folyamán visszasugároz. Az útréteg negyedik, azaz kopórétegébe keverik a gyantába ágyazott szilikátszemcséket, és különböző sűrűséggel terítik szét, hengerelik az útfelületbe annak érdekében, hogy tesztelni lehessen, mekkora az a fényerő, amely kellemes, nem bántja a szemet.

– Ez a környezetkímélő megoldás hozzájárul a kerékpározók balesetmentes éjszakai közlekedéséhez – tette hozzá. Kitért arra is, hogy az új technológia telepítése csak minimálisan, 4-5 százalékkal emeli a kerékpárút létesítésének költségeit.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. tájékoztatása szerint a társaságuk által támogatott kísérleti út- és hídépítési program keretein belül elkészült beruházás célja a közvilágítással nem érintett útszakaszokon fokozottabb optikai vezetés, illetve figyelemfelkeltő fényfestés megvalósítása. A fejlesztés révén elsősorban veszélyes gyalogátkelők, kerékpárutak, sávjelzések, járdák, sarokkövek, negyedkövek, lassítószigetek, úttartozékok biztonsága növekedhet.

(Forrás: Magyar Közút Instagram profilja)

Az új anyag beépítését hétfőn kezdhették el a szakemberek és az eredmény már most jól látható. A kísérleti szakaszon többféle koncentrációval látták el a felületet, hogy valós körülmények között tudják tesztelni, milyen összetételben hatékony ez a fajta anyaghasználat.

A következő időszakban folyamatosan vizsgáljuk az így megépített szakaszt és az üzemeltetési tapasztalatok alapján döntünk a további alkalmazásáról.

„A munkavégzés alatt sok pozitív visszajelzést kaptunk az arra közlekedő kerékpárosoktól, nagyon bízunk benne, hogy hosszú távon is jól működik ez a kísérleti projekt és más helyszíneken is alkalmazhatjuk majd.” – írja Instagram oldalán a Magyar Közút.

(Fotók, forrás: MTI/Magyar Közút Nonprofit Zrt.)

Hirdetések