Albin

Hídlap

Végső búcsút vettek Frankó Endrétől, az Esztergomi Repülőiskola egykori parancsnokától

Január 23-án, szombaton végső búcsút vettek Budapesten Frankó Endre nyugállományú főhadnagytól, a legendás 101. Puma Honi Légvédelmi Vadászrepülő Osztály utolsó, harcban is bevetett pilótájától. A 97 évesen elhunyt parancsnokról dr. Völner Pál is emlékezett.

Hirdetések

Az MTI tudósítása szerint szombaton délután a főváros felett áthaladt a Magyar Honvédség, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis háromgépes Gripen-köteléke, mely így emlékezett az egykori pilótára. Frankó Endrét az Óbudai Jó Pásztor templom altemplomában helyezték végső nyugalomra.

Dr. Völner Pál a közösségi oldalán a következő gondolatokkal búcsúzott az utolsó pumától:

„Ma helyezték végső nyugalomra Frankó Endrét, a legendás Puma vadászrepülő-osztály nemrégiben elhunyt pilótáját. A Magyar Honvédség három Gripenje Budapest felett tisztelgett emléke előtt. Bandi bácsi, becenevén “Kukla” a világháború után egy darabig még élhetett szenvedélyének, a repülésnek, az Esztergomi Repülőiskola parancsnokhelyettese, majd parancsnoka is lehetett. Nem sokkal később azonban a kommunisták eltávolították őt mindentől, ami a repüléshez köthető… Emlékezzünk ma rá, aki utoljára ment el közülük, és a bajtársaira is!” – írta Esztergom és térségének országgyűlési képviselője.

Ki volt Frankó Endre?

Frankó Endre 1923. szeptember 3-án, Egerben látta meg a napvilágot. 1939-ben, a Gyöngyös mellett található Pipishegyen ismerkedett meg a vitorlázórepüléssel, majd három évvel később a sikeres érettségi vizsga után jelentkezett a Magyar Királyi Légierő kötelékébe.

A kiváló öttusázó sportember Szombathelyen, a Horthy Repülő Akadémián kezdte meg tanulmányait, majd 1944. augusztus 20-án avatták hadnaggyá. A Pumákhoz 1944. novemberében került és mivel a magyar haderő akkoriban pilótahiánnyal küzködött, így Frankó Endrét mindössze hat órányi gyakorlórepülés után éles bevetésre küldték. A hadnagy összesen nyolc bevetést hajtott végre a Dunántúl, majd a Nyugat felé visszavonuló ezreddel Ausztria felett. 1945. május 5-én, a német-osztrák határ melletti Pockingban esett amerikai hadifogságba.

Budapestre 1945 végén ért haza, három évvel később már az Országos Magyar Repülő Egyesület motoros oktatója volt, ahol katonákat is tanított. 1949-ben őt nevezték ki az Esztergomi Repülőiskola parancsnokhelyettesének, később pedig a parancsnoki pozíciót is betöltötte. Egy évvel később Békéscsabán lett az első oktatóképző iskola tanára, majd a GANZ repülőklub hivatásos motoros repülő-oktatójaként tevékenykedett.

Frankó Endre gépészmérnöki diplomát szerzett, majd az UVATERV (Út-, Vasúttervező Vállalat) mérnökeként dolgozott. Az MTI szerint az ő nevéhez fűződik például a budapesti, János-hegyen ma is működő Libegő: nem csak az ötlet volt az övé, de a felvonó fő- és gépésztervezője is volt. Nyugdíjasként is figyelemmel kísérte a magyar katonai repülést.

(Forrás: dr. Völner Pál közösségi oldala/MTI)

(Képek: MTI/Mónus Márton)

Hirdetések