Bemutatták az esztergomi Dobogókői úti – Terézia utcai körforgalom terveit

A napokban tartották meg a városháza nagytermében az esztergomi Dobogókői út – Petőfi Sándor utca – Kálvária út – Terézia utca csomópontjába tervezett körforgalom tervismertető fórumát. Az érdeklődők számtalan kérdést feltettek a tervezőknek a beruházással kapcsolatban.

Az eseményen Berek Eleonóra, a polgármesteri hivatal városfejlesztési osztályának osztályvezetője köszöntötte a megjelenteket, majd ismertette, hogy még 2017-ben kezdődött el a tervezési folyamat, igaz akkor még más geometriájú csomópontról álmodtak. Említette azt is, hogy mivel állami útról van szó, így a tervek átdolgozását a Magyar Közút Nonprofit Zrt. végzi el.

Barabás Zsolt, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megyei igazgatója leszögezte: társaságuk alapvetően a meglévő országos közúthálózatot működteti és kezeli, és az esztergomi projekthez hasonlók – vagyis a körforgalom építése, a hozzákapcsolódó utak teljeskörű rekonstrukciója – nem tartozik alapvetően a napi tevékenységi körükbe.

Elárulta, hogy már több terv is született korábban, melyek különböző okok miatt nem valósultak meg, ugyanakkor érezték azt, hogy orvosolni kell a helyzetet, mivel a társasághoz a hivatal megkeresése mellett számtalan lakossági kérés is érkezett.

Rátért arra is, hogy tavaly kormányhatározat is született – mely meg is jelent 2021. augusztus 11-én a Magyar Közlönyben –, miszerint Magyarország Kormánya a csomópont átépítéséhez, körforgalom kialakításához mintegy másfél milliárd forintos támogatást nyújt.

 Barabás Zsolt elmondta, hogy január 5-én kezdődött el a tervezés, a tervezési határidő 180 nap, szeptember végére már rendelkezhetnek végleges kiviteli tervekkel. Ha időben ki tudják írni a közbeszerzési eljárást, akkor jövő tavasszal akár el is indulhat a kivitelezés. A projekt végleges összegét nehéz megbecsülni, mivel az építőipari alapanyagok áremelkedése ezt a grandiózus beruházást is jelentősen befolyásolja.

Busz Tamás, a PARTNER Mérnöki Iroda Kft. ügyvezetője, a tervező konzorcium vezetője kijelentette: alapvetően mindenki csak a körforgalom megépítéséről beszél, de tudni kell azt is, hogy a hozzá kapcsolódó utakon néhány száz méter hosszú szakaszon szintén elvégeznek némi átalakítást, hogy jobban illeszkedjen a csomóponthoz.

A Sugár út szerepe felértékelődött, ott, illetve a Mély útnál – mely a mostani éles csatlakozás helyett a jövőben szinte merőlegesen érkezik majd bele a Dobogókői útba – felállási sávokat alakítanak ki, így tehát a balra kanyarodók külön sávból hajthatják végre a manővert és nem tartják majd fel azokat, akik egyenesen szeretnének tovább haladni.

Gyalogos-átkelőhelyeket is ki fognak alakítani és Busz Tamás szerint faltól falig tartó rekonstrukció lesz: a Dobogókői úton a nyílt vízelvezető árok helyett zárt csapadékvízgyűjtő csatorna épül, rendezik a zöldfelületeket és megújulnak a járdák is. Egyeztetések folytak a két buszmegállóval kapcsolatban is, a városvezetés jelezte, hogy tartsák meg őket, mivel a jövőben szükség lehet rájuk.

A körforgalomtól a Hősök tere felé, a pékség oldalán, szervízút létesül, így az ott lakók biztonságosan közelíthetik meg otthonaikat, illetve az Erzsébet királyné utcánál is lesz egy kisebb mellékút, parkolókkal.

A projekt a közműkiváltással fog elkezdődni – többek között a légkábelek helyett a földben mennek majd a vezetékek – emellett új, egységes kandeláberes közvilágítást kap a csomópont.

Több kérdés is érkezett azzal kapcsolatban, hogy vajon tényleg megvalósulhat-e a számtalan összetett feladatból álló beruházás? Barabás Zsolt megjegyezte: az elmúlt években Esztergomban olyan útfelújítások valósultak meg, melyekre máshol alig van példa.

Mindezt azzal is magyarázta, hogy a jelenleg futó EU-s, illetve hazai forrásból zajló útfelújítási projektek jórészt az alsóbbrendű mellékútvonalakat érintik, így a város kifejezetten jó helyzetben van. Bízik benne, hogy mihamarabb megszerezhetik a szükséges engedélyeket és elkezdődhet a kivitelezés.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Szólj hozzá!

info@hidlap.hu

©  hidlap.hu — Minden jog fenntartva!